نکاتی درباره تمیز کردن مبل

رضا معارف وند مدت زمان مطالعه این مقاله : دقیقه

تمیز کردن مبل و دیگر وسایل چوبی یکی از کارهای مهم و ضروری در نگهداری از وسایل منزل است، چیزی که نه‌تنها باعث می‌شود ظاهر وسایل بهتر شود بلکه طول عمر آن‌ها را نیز بیشتر می‌کند. در بیشتر موارد، گردگیری و جارو کشیدن معمولی هفتگی در کنار تمیزکاری شش ماه یک بار برای مبلمان و وسایل منزل کافی است. با این حال نکاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید تمیز کردن مبل و دیگر وسایل را به بهترین وجه انجام دهید. در ادامه بعضی از این نکات را مرور می‌کنیم.

نکاتی درباره تمیز کردن مبل

تمیز کردن روکش‌ها

۱. جارو کنید: جاروی مرتب روکش مبل‌ها و صندلی‌ها ساده‌ترین بخش تمیز نگه داشتن آن است. سعی کنید درزها و نیز قسمت‌هایی را که بین تشک‌ها یا بین دسته‌ها و تشک است خوب جارو بکشید.
۲. تگ یا دفترچه مبل را چک کنید: معمولاً روی تگ یا دفترچه مبل نوشته شده است که برای تمیز کردن مبل و پارچه روکش آن از چه نوع تمیز‌کننده‌ای استفاده کنید. مثلاً بعضی پارچه‌ها به تمیز‌کننده خاصی نیاز دارند که باید آن را تهیه کنید.

 

Image

 

بعضی پارچه‌ها را هم نباید با تمیزکننده‌های حاوی آب تمیز کنید و بعضی را اصلاً نباید خودتان تمیز کنید و نیاز به شست‌شوی حرفه‌ای دارند. بنابراین حتماً تگ مبل را مطالعه کنید یا درباره تمیز کردن نوع خاص پارچه روکش مبلتان تحقیق کنید.
۳. از مایع ظرف‎شویی استفاده کنید: به طور کلی برای تهیه تمیزکننده حاوی آب از مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. شیشه اسپری را با آب پر کنید و چند قطره مایع ظرف‌شویی به آن اضافه کنید.
۴. برای تمیز کردن از اسفنج استفاده کنید: مایع را روی اسفنج اسپری کنید و روی پارچه روکش بکشید.

 

تمیز کردن چوب‌ها

1. مطمئن شوید که پرداخت چوب مبلتان از چه نوع است: اگر مطمئن نیستید بهترین راه این است که از تمیزکننده‌های ملایم استفاده کنید. همچنین به‌عنوان قانون کلی برای تمیز کردن چوب خیلی از آب استفاده نکنید و نگذارید آب مدت زیادی روی چوب باقی بماند. آب می‌تواند باعث شود چوب خم شود یا ترک بخورد.
2. چوب را گردگیری کنید: از دستمال نخی تمیزی برای گردگیری چوب استفاده کنید و کاملاً گرد و خاک آن را بگیرید.
3. از آب و صابون استفاده کنید: یکی دو قاشق صابون مایع را به ظرف آب گرمی اضافه کنید. دستمال را در آب صابون فرو ببرید و آن را روی چوب بکشید. سپس سطح چوب را با دستمال دیگری خشک کنید.

 

Image

 

4. اگر صابون نتیجه نداد از مواد شیمیایی قوی استفاده کنید: موادی مثل تینر رنگ برای تمیز کردن لکه‌ها بهترین انتخاب‌اند. البته این مواد می‌توانند رنگ خود چوب را هم از بین ببرند. پس برای اطمینان ابتدا آن را در جایی از مبل که دیده نمی‌شود امتحان کنید. مقداری از آن را روی دستمالی بریزید و آن را روی لکه بکشید.
5. برای چوب‌های جلاخورده از ترکیب روغن برزک و تربانیتن استفاده کنید: ترکیب سه‌چهارم لیوان روغن برزک و یک چهارم تربانتین برای جلای چوب عالی است. هر دوی این مواد را می‌توانید از ابزارفروشی‌ها بخرید. همچنین می‌توانید از روغن صنعتی چوب به‌عنوان جایگزین استفاده کنید.

درباره ما
اشتراک در خبرنامه

شبکه های اجتماعی