مبلمان استیل برای چه خانه‌هایی مناسب است

رضا معارف وند مدت زمان مطالعه این مقاله : دقیقه

اگر به نوع مبلمان و چیدمان هتل‌ها و کاخ‌های مجلل علاقه دارید، احتمالا باید دوست داشته باشید در خانه‌تان هم مبلمان استیل و سلطنتی داشته باشید. شاید خانه‌های امروزی کوچک باشد و مثل کاخ‌ها، سقف‌ها و ستون‌های گچ‌بری‌شده نداشته باشد، با این حال همچنان امکان گذاشتن مبلمان استیل در بعضی از خانه‌های مدرن وجود دارد. اما چه مواردی را باید در طراحی یک خانه و چیدمان آن رعایت کرد تا پذیرای اثاثیه‌‌ای با سبک‌ کلاسیک مثل مبلمان استیل و سلطنتی...

مبلمان استیل برای چه خانه‌هایی مناسب است

تقارن در طراحی خانه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فضای داخلی خانه که به سبک رسمی و کلاسیک چیده می‌شود، رعایت تقارن در پنجره‌ها، مبلمان، فرش‌ها و… است. این المان‌ها معمولا به صورت جفت وجود دارند. در طراحی داخلی رسمی، نقطه کانونی مرکزی، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. این نقطه می‌تواند تابلویی با منظره‌ای زیبا روی دیوار باشد، یا یک شومینه در وسط دیواری بزرگ، یا یک وسیله تزئیتی.

 

Image


ویژگی‌های معماری خانه مناسب مبلمان استیل

سبک رسمی چیدمان در بهترین حالت برای خانه‌هایی با ویژگی‌های معماری مثل سقف‌های بلند، پنجره‌های بزرگ و بلند، شومینه‌های بزرگ و دیوارهایی با تابلوهای زیبا مناسب است. از آنجایی که سبک رسمی و مبلمان استیل برای این است که نظرها را به خود جلب کند، استفاده از چوب‌های خوب جلا خورده، آینه‌های صیقل، پارچه‌های لاکچری و لوسترهای کریستال درخشان معمول است. همچنین پنجره‌ها و دسته‌های در از جنس برنج و خوب جلا خورده و نیز وسایل تزئینی خاص اهمیت دارد.
اثاثیه و مبلمان استیل در سبک طراحی رسمی، معمولا آنتیک و فاخرند. چوب‌های استفاده شده تیره و نفیس‌اند، هرچند برای وسایل تزئینی کوچک‌تر از چوب‌های سبک هم استفاده می‌شود. فرش‌ها دست‌باف‌اند و کف‌پوش چوبی یا سنگی را می‌پوشانند، وسائل ترئینی هنری دست‌ساز و ظریف‌اند، روی دیوارها دیوارکوب‌های کریستال نصب است و در قسمت میانی سقف لوستری نصب می‌کنند.

 

Image

 

چگونه برای زندگی امروزی خانه‌ای با سبک رسمی داشته باشیم؟

•    به جای پارچه‌های ابریشمی و مخمل، پارچه‌های باشکوه و در عین حال بادوام انتخاب کنید.
•    یکی دو قطعه غیرراحت و رسمی انتخاب کنید، اما بقیه وسایل و مبل‌هایتان راحت و کاربردی باشد تا بتوانید در استفاده روزمره از آن‌ها استفاده کنید.
•    المان‌ها و تزئینات رسمی را با روکش‌های مبل بادوام و تشک‌های مبل راحت ترکیب کنید.
•    اگر تزئیناتی مثل پارچه چین‌دار یا منگوله و ریشه را به رومیزی‌ها اضافه می‌کنید، حتما برای دوختن آن‌ها از پارچه‌هایی استفاده کنید که به راحتی شسته می‌شوند.
•    به‌جای اینکه به دنبال وسایلی باشید که چیدمان اتاقتان را کاملا متقارن کند، وسایلی را بخرید که در سایز و سبک شبیه به هم باشند. یا اینکه می‌توانید برای اینکه خانه‌تان بیشتر رسمی به نظر برسد، از ایده جفت خریدن وسایل استفاده کنید، مثلا یک جفت صندلی، یک جفت میز و یک جفت آباژور و آن‌ها را در دو طرف اتاق دور یک کاناپه، یک تابلوی روی دیوار یا یک وسیله تزئینی هنری بگذارید.
•    وسایل چوبی را از چوب با توناژ تیره انتخاب کنید. معمولا چوب درختان ماهاگونی، گردو و بلوط خوب جلا خورده، به دلیل رگه‌های ظریف و ظاهر زیبایشان توصیه می‌شوند.

 

Image

 

ایده‌هایی درباره اتاق نشیمن با مبلمان کلاسیک

اگر اتاقتان ویوی خوبی به بیرون دارد، به ویژه وقتی معمار خانه‌تان فضاهایی را در اتاق پیش‌بینی کرده است که باز بماند، حواستان به انتخاب مبلمانتان باشد.
مبل‌های با ارتفاع کوتاه مخصوص چنین اتاق‌هایی است. مثلاً می‌توانید از پاف نیمکتی یا نیمکت تختی که پشتی ندارد در این فضاها استفاده کنید تا جلوی دیدتان را به ویوی بیرون نگیرد.
همچنین اگر نمی‌خواهید از فضاهای باز طراحی‌شده استفاده کنید، می‌توانید مثلاً یک میز کنسول در آنجا قرار دهید. در حالتی که میز کنسولتان پشت کاناپه قرار می‌گیرد حواستان باشد ارتفاع آن کوتاه‌تر از کاناپه باشد و می‌توانید از آن برای قرار دادن آباژور یا وسایل تزئینی دیگر استفاده کنید.
نکته دیگر در طراحی اتاق‌های با مبلمان کلاسیک، استفاده از آینه است. مبلمان کلاسیک بزرگ‌تر از مبلمان‌های معمول دیگر، مثل مبلمان سبک مدرن یا سبک امروزی است و به همین علت نیاز به فضای بزرگ‌تری دارد.
اگر اتاقتان کوچک باشد، مبلمان کلاسیک فضایتان را خفه می‌کند. بنابراین استفاده از آینه به‌ویژه وقتی به کار می‌آید که فضای داخلی اتاق نشیمن شما کوچک باشد.
آینه باعث می‌شود فضای شما بزرگ‌تر از چیزی که هست نشان داده شود و این به شما امکان استفاده از مبلمان کلاسیک را می‌دهد. 
اگر می‌خواهید طراحی داخلی اتاق نشیمنتان فضایی گرم و پذیرا داشته باشد نیاز دارید یک جفت کاناپه داشته باشید.
اگر هم نکته‌ای را که قبل‌تر گفته شد رعایت کردید و میز جلوی مبل گرفتید، حواستان باشد فاصله کاناپه‌ها از هم حداقل ۳۵ سانتی متر باشد. این فضا برای رفت و آمد افراد برای نشستن روی کاناپه‌ها یا استفاده از میز لازم است.

 

Image

 

البته همه ما آپارتمان‌ها یا خانه‌های کوچک نداریم. بعضی از ما صاحب خانه‌های بزرگ با اتاق‌های بزرگ هستیم که باید آن‌ها را با حجم زیادی از وسایل و مبلمان کلاسیک پر کنیم.
یکی از بهترین ایده‌ها برای پر کردن اتاق‌های نشیمن بزرگ تبدیل آن به دو فضای جداگانه کوچک‌تر است. برای این کار باید حتماً از دو نوع مبلمان و وسایل با روکش‌ها و طرح‌های متفاوت استفاده کنید تا تمایز دو فضا مشخص شود.
در بعضی از خانه‌های لوکس فضای جداگانه‌ای به‌عنوان اتاق جلسه یا مشورت وجود دارد. در این فضاها معمولاً یک یا دو جفت صندلی یا مبل تکی و یک میز وسط قرار دارد. اندازه استاندارد برای این مبل‌ها ۷۰ سانتی متر عرض و عمق است.
استفاده از میز کنار مبلی برای قرار دادن نوشیدنی یا غذا روی آن وقتی مهمان دارید یا برای وقت‌هایی که می‌خواهید تلویزیون یا فیلم تماشا کنید، مفید است.
بهتر است برای راحتی میزی را بخرید که به‌سادگی تمیز شود. همچنین حواستان باشد ارتفاع میزها از دسته صندلی‌ها و مبل‌ها کوتاه‌تر باشد.
 

درباره ما
اشتراک در خبرنامه

شبکه های اجتماعی