مبلمان نئوکلاسیک چه تفاوتی با مبل کلاسیک و مبل راحتی دارد؟

رضا معارف وند مدت زمان مطالعه این مقاله : دقیقه

در این مقاله قصد داریم تا شما را با خرید مبلمان با سبک‌های مرسوم و اصلی همچون نئوکلاسیک، کلاسیک و راحتی بیشتر آشنا کنیم. تفاوت مبل نئوکلاسیک با مبل راحتی و تفاوت مبل نئوکلاسیک با مبل کلاسیک را براساس تاریخچه، ویژگی‌های کلی و ویژگی‌های جزئی همچون فرم، رنگ، جنس پارچه و بافت و وجود جزئیات در ادامه توضیح داده‌ایم:

مبلمان نئوکلاسیک چه تفاوتی با مبل کلاسیک و مبل راحتی دارد؟

مبل نئوکلاسیک، مبل راحتی و مبل کلاسیک؛ تاریخچه

در بحث قدمت و تاریخچه، تفاوت مبل نئوکلاسیک با مبل راحتی در این است که ظاهر یک مبل نئوکلاسیک تا حد زیادی تحت تاثیر دکوراسیون دوران یونان و روم باستان قرار دارد؛ و باید گفت که  طراحان مبل نئوکلاسیک، اغلب برای الهام گرفتن در طراحی‌ها و الگوهای‌شان به پیشرفت‌های دوران معاصر پاریس و رم نیم‌نگاهی میندازند.

 

Image


در ادامه باید گفت که تفاوت مبل نئوکلاسیک با مبل کلاسیک در این است که مبل کلاسیک، نشان‌دهنده دکور و تزئینات قرن نوزدهم اروپاست؛ یک مبلمان کلاسیک با تاکید بر ظرافت و سادگی، مناسب علاقمندان به طراحی کلاسیک و زیبایی ابدی از طراحی‌های سبک‌های انگلیسی و فرانسوی قرن‌های هجدهم و نوزدهم میلاد الهام گرفته و در آن به جزئیات و اصول طراحی خیلی توجه شده است.
و در نهایت طراحی مبل راحتی سبکی امروزی داشته و با سبک و سیاق نوعی طراحی سیال‌گونه و شکل و شمایلی نرم و خطوطی منحنی همراه است. جالب است بدانید که طراحان مبلمان راحتی مداوماً طراحی‌های‌شان را تغییر می‌دهند و به‌روز می‌کند. در واقع، طراحی داخلی معاصر ممکن است تا چند سال آینده کاملاً شیوه طراحی متفاوتی به خود بگیرد.

 

Image

 

مبل نئوکلاسیک، مبل راحتی و مبل کلاسیک؛ ویژگی‌های کلی

در ارتباط با ویژگی‌های کلی، تفاوت مبل نئوکلاسیک با مبل راحتی در این است که المان‌های بکاررفته در یک مبل نئوکلاسیک، اشرافی‌گرایانه و تجملی‌تر از مبل راحتی بوده و از خطوط مستقیم، طرح‌های شیاردار، قاشقی و موتیف‌های کلاسیک بهره می‌برد؛ از جذابیت‌های بصری یک مبل نئوکلاسیک، می‌توان به خطوط صاف و ساده، فرم‌های جذاب و گیرا، و توجه به جزئیات طرح‌های باستانی اشاره کرد.

 

Image

 

در ادامه می‌‌توان گفت که تفاوت مبل نئوکلاسیک با مبل کلاسیک در این است که مبل کلاسیک دارای ویژگی‌هایی همچون رنگ‌های پررنگ و جلوه‌های رنگی چوبی، جزئیات زینتی (همچون دسته‌های مبل پیچیده‌شده، پایه‌های گرد، تافتینگ کفی مبل و استفاده از چوب‌های سبک) و تزئینی بیش از حد و گستره‌ای از عناصر و المان‌های زینتی، هنر ساخت تحسین‌برانگیز، عناصر لوکس و مجلل، طراحی زیبا و استثنایی و رنگ‌های متوازن اشاره کرد؛ درواقع یک خانه با طراحی سنتی و استفاده از مبلمان کلاسیک می‌تواند هم لوکس و مجلل باشد، هم راحت و آرامش‌بخش. نمایانگر یک فضای کاملاً اختصاصی، گرم و جذاب.
و در نهایت از ویژگی‌های کلی مبل راحتی می‌شود به خطوط تمیز، استفاده‌ از المان‌های تزئینی ساده، رگه‌های ارگانیک، پالت‌های خنثی با رنگ‌های ساده، الگوهای هندسی یا انتزاعی با جلوه‌های رنگی چوبی طبیعی اشاره کرد.

 

Image

 

مبل نئوکلاسیک، مبل راحتی و مبل کلاسیک؛ ویژگی‌های جزئی

درخصوص ویژگی‌های جزئی، تفاوت مبل نئوکلاسیک با مبل راحتی در این است که در مبلمان نئوکلاسیک، بر فرم و شکل تاکید زیادی صورت گرفته است. استفاده از خطوط صاف، منظم و منطقی که بر ساختار منحنی و چین‌دار و تند سایر طراحی‌های مبلمان غلبه می‌کنند. المان‌های زینتی و تزئینی مبلمان نئوکلاسیک بسیار با جزئیات و دقیق کار شده‌اند و گاهی‌اوقات وجودشان بیش از حد جلوه می‌کند. در طراحی این دست مبلمان، از نقاشی، طلاکوبی، روکش‌های پرزرق و برق، کنده‌کاری و برجسته‌کاری سبک، و خاتم‌کاری دیده می‌شود. برای ساخت مبل نئوکلاسیک معمولاً از چوب ساتین و ماهون استفاده می‌شود.
پارچه مبلی با رنگ‌های پررنگ و یکدست و جنسی همچون چرم، ابریشم، مخملی و کتان با الگوهای گل‌دار، برگ‌دار و مواج اشاره کرد. مبلمان کلاسیک دارای جزئیات تزئینی همچون قالب‌ریزی‌ها، قاب‌سازی‌ها، تزئینات پیچیده و کوسن‌های شکل‌دار است.

 

Image

 

و در نهایت از ویژگی‌های کلی مبل راحتی می‌شود به فرمی با سیلوئت‌های ساده، خطوط منحنی یا مواج، اشکال هندسی با رنگ‌های دارای ویژگی‌های پرداخت‌های صیقلی، رنگ‌های خنثی همچون سیاه، سفید، خاکستری، نقره‌ای و زرد و جنس فلزی، فولادی، چوبی، پلاستیکی و شیشه‌ای اشاره کرد. پارچه و بافت مبل راحتی هم از میکروفیبر، جیر، چرم و وینیل تشکیل شده است.

 

Image

 

در این مقاله ما شما را با انواع تفاوت‌های بین مبل نئوکلاسیک، مبل کلاسیک و مبل راحتی آشنا کردیم تا بتوانید با داشتن درک کامل نسبت به ویژگی‌های آن، دست به خریدی هوشمندانه بزنید. اگر می‌خواهید برای تغییر دکوراسیون زیبای منزل‌تان اقدام کنید، بهتر است به سراغ فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر نیلپر در سراسر کشور بروید و محصولات را از نزدیک تماشا کنید. 
 

درباره ما
اشتراک در خبرنامه

شبکه های اجتماعی