چگونه صندلی میز ناهارخوری انتخاب کنیم؟

رضا معارف وند مدت زمان مطالعه این مقاله : دقیقه

هیچ وقت میز ناهارخوری‌تان را فقط به این دلیل که با صندلی‌ها هماهنگ نیست، عوض نکنید. صندلی ‌میز ناهارخوری لزوماً نباید دقیقاً با میز هماهنگ باشد. همین که صندلی‌ها از نظر سبک طراحی و اندازه با هم هماهنگ باشند، کافی است. در اینجا به شما خواهیم گفت که چگونه صندلی میز ناهارخوری انتخاب کنید:

چگونه صندلی میز ناهارخوری انتخاب کنیم؟

اندازه میز ناهارخوری و صندلی‌ها

اتاق و میز ناهارخوری را اندازه بگیرید برای به دست آوردن تعداد و اندازه صندلی‌های میز ناهار خوری که قرار است کنار میز ناهار خوری شما قرار داده شود. قبل از اینکه سایز صندلی خود را انتخاب کنید، فراموش نکنید که فاصله میان صندلی‌های ناهارخوری را هم به سایز دقیق صندلی ناهار خوری اضافه کنید و کل فضا را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که زمانی که صندلی‌ها برای استفاده عقب کشیده می‌شوند، فضای بیشتری اطراف میز ناهار خوری نیاز دارند.
برای راحتی بیشتر، اندازه میز ناهارخوری و صندلی‌ها باید با هم هماهنگ باشد. ارتفاع میزهای ناهارخوری تا زمین معمولاً ۷۰ تا ۷۸ سانتی‌متر است و ارتفاع ۷۶ سانتی‌متر معمولاً یک ارتفاع عادی در میزهای ناهارخوری است. اندازه فاصله میان صندلی و میز نیز معمولاً باید ۲۰ تا ۳۵ سانتی‌متر باشد.

 

Image

 

اندازه ارتفاع صندلی

برای تعیین راحتی اندازه ارتفاع صندلی باید میز را با صندلی‌های مختلف امتحان کنید. برای این کار می‌توانید به فروشگاه‌های مبلمان آشپزخانه که انواع و اقسام میز ناهارخوری و صندلی را به فروش می‌رسانند (مثل نمایندگی‌های بزرگ نیلپر)، مراجعه کنید.
راه ساده‌تر این است که به میزان راحتی خود روی میز و صندلی هنگام غذا خوردن توجه کنید. با استفاده از یک متر به سادگی می‌توانید اندازه‌ای که با آن راحت هستید را تعیین کنید. این مقیاس را باید از روی میز تا سطح نشیمن صندلی اندازه بگیرید.

 

Image

 

عرض و عمق صندلی‌ها

توجه داشته باشید که نه‌تنها ارتفاع میز ناهارخوری و صندلی‌ها باید با هم هماهنگ باشد، بلکه صندلی‌ها نیز باید کاملاً زیر میز قرار بگیرند. صندلی‌ها باید به راحتی و بدون برخورد با حاشیه‌های میز ناهارخوری زیر آن قرار بگیرند. علاوه بر این، تعداد و عرض صندلی‌ها نیز باید به اندازه‌ای باشد که هنگام حرکت به یکدیگر برخورد نکنند.


ارتفاع دسته و پشتی صندلی‌ها

در صورتی که صندلی‌های شما از نوع دسته‌دار است باید دقت داشته باشید که ارتفاع دسته‌ها به اندازه‌ای باشند که هنگام حرکت به سطح میز برخورد نکنند. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که اندازه ارتفاع پشتی صندلی باید بیشتر از ارتفاع میز باشد.

 

Image

 

سبک طراحی صندلی میز ناهارخوری

علاوه بر اندازه صندلی‌ها، سبک طراحی آن‌ها نیز باید هماهنگ با سبک طراحی میز ناهارخوری باشد. انتخاب میز و صندلی‌هایی با عناصر طراحی مشترک این اطمینان را به شما خواهد داد که با هم هماهنگ باشند. این عناصر ممکن است شامل رنگ یا سبک طراحی پایه‌ها باشد. مثلاً اگر یک میز ساخته از چوب ماهاگون دارید، نمی‌توانید آن را با صندلی‌هایی که از چوب درخت کاج ساخته شده‌اند یا صندلی‌های تاشوی چوبی هماهنگ کنید.
در صورتی که یک میز ساخته شده با چوب راه‌راه را در کنار صندلی‌های ساخته شده از چوب افرا قرار دهید، این طور به نظر می‌رسد که سلیقه کافی برای طراحی دکوراسیون داخلی ندارید، ولی اگر همین میز را در کنار صندلی‌های حکاکی شده با طراحی زینتی قرار دهید، یک سبک طراحی آوانگارد ایجاد کرده‌اید.

 

Image

 

صندلی دسته دار یا بدون دسته؟

این دقیقاً به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید صندلی غذاخوری چوبی شما به دسته نیاز دارد یا خیر. به صورت معمول در دو سر میز از صندلی دسته دار استفاده می‌شود و صندلی‌های بدون دسته در اطراف قرار می‌گیرند. اما این موضوع کاملاً به طراحی داخلی و فضای شما بستگی دارد و بسته به سلیقه می‌توانید از صندلی‌های دسته دار دور تا دور میز استفاده کنید.
همین موضوع به صورت برعکس هم صادق است یعنی شما بسته به فضا و سبک دکوراسیون خود می‌توانید از صندلی غذاخوری چوبی بدون دسته هم دور تا دور میز خود استفاده کنید. برای افراد مسن و کسانی که از درد زانو رنج می‌برند صندلی‌های غذاخوری دسته دار عموماً راحت‌تر از بدون دسته‌ها هستند، زیرا دسته‌ها به آن‌ها برای نشستن و برخاستن از روی صندلی کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید بر اساس اینکه غالباً با چه کسانی سر میز ناهار خوری غذا می‌خورید صندلی غذاخوری چوبی خود را انتخاب کنید.

 

صندلی‌های روکش‌دار اتاق غذاخوری

صندلی‌های روکش‌دار اتاق غذاخوری به چیدمان این اتاق لطافت، راحتی و سبک و سیاق خاصی می‌بخشند. اگر قصد دارید از این نوع صندلی‌ها در اتاق غذاخوری استفاده کنید، باید پیش از همه به جنس و طرح پارچه روکش این صندلی‌ها فکر و آن را مطابق با سلیقه و نیاز خود انتخاب کنید.

 

Image

 

برای مثال، اگر کودکان بازیگوشی دارید که هنگام غذا خوردن به این طرف و آن طرف می‌روند، بهتر است پارچه‌هایی دارای الگوها و اشکال برای روکش صندلی‌ها انتخاب کنید که بتواند لکه‌های مختلف را پوشش دهند.
 راه دیگری که در این شرایط دارید، انتخاب صندلی‌هایی با روکش چرم برای اتاق غذاخوری است. این مدل صندلی‌ها معمولاً قابلیت شست‌وشوی آسان دارند و برای والدینی که صاحب فرزندان بازیگوش هستند، بسیار مناسب‌اند.

 

استفاده از ملافه‌ها برای پوشش صندلی‌های اتاق غذاخوری

البته به جای قرار دادن صندلی‌های روکش‌دار در اتاق غذاخوری از ملافه نیز می‌توانید استفاده کنید. شما می‌توانید از ملافه‌ها برای پوشش صندلی‌های روکش‌دار یا بدون روکش در اتاق غذاخوری استفاده کنید.
 این ملافه‌ها به راحتی قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی هستند. علاوه بر این، با استفاده از ملافه‌ها و تعویض گاه به گاه آن‌ها می‌توانید نمای داخلی اتاق غذاخوری را به راحتی و با صرف کمترین هزینه تغییر دهید.

 

مقاله مرتبط: چرا عاشق صندلی ناهارخوری مدرن هستیم؟

 

استثنای قواعد سبک طراحی صندلی‌ها

همانند سایر سبک‌های طراحی چیدمان، سبک طراحی صندلی‌ها نیز استثنائاتی دارد. مثلاً علیرغم وجود قواعدی برای طراحی صندلی‌ها و هماهنگی آن‌ها با میز ناهارخوری، اگر یک میز و صندلی در کنار هم بسیار زیبا باشند، می‌توان از آن‌ها در کنار هم استفاده کرد.
 

درباره ما
اشتراک در خبرنامه

شبکه های اجتماعی